Zonder water

22.05.2018 | Zonder water

Soms heb je van die momenten dat je denkt: 'Dat ik dit nou niet bedacht heb!' Toen ik dit zag tijdens de Dutch Design Week, had ik zo'n moment. Echt fantastisch! Als je bedenkt dat schoonmaakmiddelen, shampoo, wasmiddelen en dergelijke voor 80% uit water bestaan, vraagt dat veel gewicht en volume. Wanneer je water pas thuis toevoegt, zou dat betekenen dat je minder belastend bent in transport, CO2 uitstoot en verpakkingen. Mirjam de Bruijn ging hiermee aan het werk en kwam met dit product: Twenty. Een droge capsule met alle bestanddelen die je nodig hebt, met uitzondering van het water. Top!



What Design Can Do 2018: een nieuwe uitdaging

17.05.2018 | What Design Can Do 2018: een nieuwe uitdaging

Het is weer zover: volgende week ga ik naar een nieuwe editie What Design Can Do in Amsterdam. Op deze internationale conferentie komen ontwerpers van de hele wereld samen om te kijken hoe wij, vanuit ons perspectief, de wereld mooier en beter kunnen maken.

Net als vorig jaar heeft de IKEA Foundation een rol deze dagen. Vorig jaar bezocht ik hun workshop, waar ik met andere ontwerpers duurzame ideeën verzamelden. De opdracht was: ontwerp een gebruiksvoorwerp dat energie opwekt, zonder gebruik te maken van batterijen of stroom. Ik genoot! Iedereen bracht iets goeds in. We kwamen uit op een springtouw met in de handvatten een veer die energie opsloeg. 's Avond laad je je telefoon ermee op of dient het als bedlampje om nog wat te lezen.

Dit jaar ligt de focus wederom om schone energie. Ik kijk ernaar uit om weer deel te nemen en me onder te dompelen in een bad vol inspiratie.



Strategie in beeld

12.09.2017 | Strategie in beeld

De infographic voor SWO Drimmelen is klaar! Op een toegankelijke manier is de strategie die SWO wil volgen de komende jaren, in beeld gebracht. Samen met Yvonne van Lieshout van SpotOn communicatie heb ik de te nemen stappen verbeeld. Bekijk de infographic op mijn website.



Goed nieuws voor de planeet

08.05.2017 | Goed nieuws voor de planeet

Op 23 en 24 mei ben ik weer in Amsterdam te vinden op de internationale conferentie 'What Design Can Do'. Twee dagen onderdompelen in verhalen en workshops waarin ontwerpers uit de hele wereld samenkomen om vanuit hun perspectief een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Vorig jaar was de vluchtelingenstroom het thema met: 'What Design Can Do for Refugees'. Dit jaar gaan we samen zoeken naar oplossingen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. En net als ieder jaar: ik kijk ernaar uit. Een fantastiche plek vol inspiratie.



Fun at work

13.03.2017 | Fun at work

Heel wat uurtjes per dag breng ik door in mijn studio van De Gruyter Fabriek. Dan is het wel zo fijn dat ik het er naar mijn zin heb, toch? Ik deel de ruimte met drie andere ontwerpers en er gaat geen dag voorbij zonder te lachen. De slappe lach hebben we zeker wel één keer per week. En zo werken we met nóg meer plezier aan alle mooie ontwerpen. Wat een bofkont ben ik!



Dag van de Aarde

14.02.2017 | Dag van de Aarde

Ieder jaar in juni ga ik twee dagen naar Amsterdam om de conferentie What Design Can Do bij te wonen. Daar komen ontwerpers uit de hele wereld samen om oplossingen te vinden voor uitdagingen waar wij en onze aardbol voor staan. Op 22 april is het de Dag van de Aarde. De uitdaging van What Design Can Do 2017 is The Climate Action Challenge. Ik kan niet wachten om weer naar Amsterdam te gaan. Ondertussen werk ik aan mijn eigen project: mijn bedrage om onze wereld een beetje beter te maken. Daarover later meer... :-)



Toffe samenwerking

09.01.2017 | Toffe samenwerking

Ik dacht: als Tony's Chocolonely het nog niet bedacht heeft, dan ga ik ze de tip geven klanten de mogelijkheid te bieden hun chocoladerepen te laten personaliseren. Maar, op dat idee waren ze zelf al gekomen. Nu kon ik mijn opdrachtgevers – als dank voor de fijne samenwerking – een eerlijk cadeautje geven met mijn eigen bericht.

De kerstvakantie zit er weer op. Dit vinden ze vandaag op hun bureau.



Een ketenoefening in de acute zorg

19.11.2016 | Een ketenoefening in de acute zorg

Netwerk Acute Zorg Brabant deed dit jaar een grote oefening om inzicht te krijgen hoe de verschillende zorgketenpartners met elkaar samenwerking in tijden van een grote acute zorgvraag. Voor hen maakte ik een boekje met de uitkomsten. Veel beeld: foto's en infographics.



Persoonlijke ontwikkeling in het AZC

16.11.2016 | Persoonlijke ontwikkeling in het AZC

Vluchten uit je thuisland zorgt er onder andere voor dat er een gat in je CV ontstaat. De app Co.Labor.Aid maakt het mogelijk dat de lokale bevolking en de wachtende vluchteling met elkaar in contact kunnen komen. Ze maken ieder een profiel aan en de app zoekt een match. Een mooi voorbeeld wederom hoe beeld ingezet kan worden wanneer woordtaal niet mogelijk is.



Pictogrammen in het vluchtelingenkamp

14.11.2016 | Pictogrammen in het vluchtelingenkamp

What Design Can Do, de jaarlijkse internationale ontwerpersconferentie in Amsterdam, vroeg ontwerpers met ideeën te komen die een verschil kunnen maken voor vluchtelingen. Onzekerheid over wat er met je gaat gebeuren, wachtend in een kamp als vluchteling, is enorm moeilijk. Met pictogrammen in een infographic kan een stukje van deze onzekerheid weggenomen worden.



Wat zou jij willen delen met een vluchteling?

04.11.2015 | Wat zou jij willen delen met een vluchteling?

Er is een flinke oplage ShareTags gedrukt en ze worden momenteel al ijverig beschreven: medewerkers van noodopvangplaatsen voor vluchtelingen, vrijwilligers van een Welkom Winkel, wachtende klanten bij een kapper, koffiedrinkers in een cafeetje, mijn collega's en álle huidige leerlingen van mijn oude basisschool! Je kunt de warme initiatieven via de Facebookpagina volgen.

Jij kunt ook meeschrijven; alleen, met je familie, vrienden en collega’s. Stuur me even een e-mailberichtje: ontwerp@anjaverlaat.nl




Delen met een vluchteling

12.10.2015 | Delen met een vluchteling

De afgelopen weken heb ik iets bedacht dat met DELEN heeft te maken. DELEN met een vluchteling om precies te zijn. Ik geloof namelijk in DELEN en ik vind ook dat wij meer dan genoeg hebben om dat te doen.
Ik heb de ‘ShareTags’ bedacht: een klein (kleding)kaartje waarop je een aardige persoonlijke boodschap kunt schrijven aan een vluchteling hier in Nederland. De kaartjes vind je vanaf deze week bij de Welkom Winkel van het Rode Kruis in Tilburg (Spoorzone, gebouw 70). Ook ga ik een schrijfbijeenkomst organiseren om nog meer mensen te kunnen bereiken. Ik zorg ervoor dat de kaartjes bij het Rode Kruis komen en vrijwilligers doen ze voor je in een kledingpakket. Zo komt jouw berichtje bij een vluchteling en krijgen ze letterlijk én figuurlijk warmte.
Je kunt alles gaan volgen via de Facebookpagina. Ik zou het geweldig vinden als je zou zeggen: ShareTags ‘vind ik leuk’! DELEN mag! En DEEL me ook gerust je ideeën en adviezen.




OndernemersRijk Academy

22.09.2015 | OndernemersRijk Academy


OndernemersRijk is goed bezig! Er zijn veel workshops en evenementen bijgekomen. Aan mij is gevraagd een folder en een agenda hiervoor te maken. Voor de ondernemers een extra platform (naast de website) om hun activiteiten kenbaar te maken. Voor mij een mooie gelegenheid om de huisstijl verder uit te breiden. Wat heb ik toch een heerlijk vak! :-)




What Design Can Do for...

26.05.2015 | What Design Can Do for...


Afgelopen week heb ik weer de conferentie What Design Can Do in Amsterdam bezocht. Twee dagen heb ik gekeken en geluisterd naar prachtige projecten van ontwerpers van verschillende nationaliteiten, die de wereld beter en mooier maken. Twee dagen vol inspiratie.

Wat zou jij anders willen zien in de wereld? Kijk op http://www.whatdesigncando.com/challenge/challenges/ voor de meest gekozen onderwerpen en laat mij weten welk onderwerp het dichts bij jouw hart ligt. Ik ga dan mijn best doen om dat onderwerp, samen met andere ontwerpers, onder de aandacht te brengen.




Posters voor vrede en gerechtigheid

16.03.2015 | Posters voor vrede en gerechtigheid

Over een paar maanden breng ik weer een bezoek aan de internationale conferentie ‘What Design Can Do’ in Amsterdam: een conferentie over de impact van ontwerp op ons dagelijks leven. Daar verheug ik me ieder jaar weer enorm op.
De Mexicaanse grafisch ontwerper Alejandro Maggalanes staat op het programma. Ik ken hem nog niet, maar een zoektocht op internet maakt me erg nieuwsgierig naar hem. Hij is een van de oprichters van de postergroep El Cartel de Medellin die vechten voor vrede en gerechtigheid. Posters zijn een mooi medium om mensen te doen stoppen, om te laten kijken en bewust te maken. De kracht van kunst en grafisch ontwerp!


Wat me opvalt is dat hij in bijna iedere uiting een zekere symmetrie gebruikt. Toch zijn er dynamische beelden ontstaan. Knap! Boeiend ook, hoe hij herkenbare voorwerpen gebruikt om een verhaal te vertellen: lucifers, wasknijpers, mesjes. Deze voorwerpen kom je dagelijks tegen en in deze vreemde context brengen ze je een beetje in verwarring. En dat zal ook zijn bedoeling zijn. Het laat je even stoppen om na te denken. Beeld is makkelijk om te onthouden. Daarom is beeld ook zo'n goede manier om je boodschap te 'vertellen'.




Magenta Monday!

19.01.2015 | Magenta Monday!

Het is maandag, oké niet persé de allerfijnste dag van de week. Het is winter, ook niet helemaal mijn seizoen. Maar om nu wereldkundig te maken dat vandaag de meest deprimerende dag van het jaar zou zijn... Het neigt naar self fulfilling prophecy en daar doe ik niet aan mee. Magenta, dat is mijn kleur! Het is een bijzondere kleur. Zuiver magenta krijg je alleen door gelijke hoeveelheden van rood en blauw licht te mengen. Dagen zijn 'red' and 'blue'. Kleur je dagen als het kan en anders neem de kleur zoals ze komt! Have a beautiful day!




Visual Communication for Change

17.11.2014 | Visual Communication for Change

Enkele jaren geleden ontmoette ik Rajesh Dahiya op de internationale conferentie 'What Design Can Do'. We spraken over de impact die ontwerpers kunnen hebben op bewustwording van belangrijke zaken in de wereld. Rajesh is eigenaar van CoDesign. Hij startte Project Rising, waarin leren van anderen een belangrijk onderdeel is. Fijn, want ik leer ook graag van hen én van anderen. In dit filmpje laten ze mooi zien welke visuele communicatiemiddelen ingezet kunnen worden om bewustwording te verkrijgen.




Rising - 2014 - Launch from Codesign on Vimeo.



Ontwerpen met je hart

25.08.2014 | Ontwerpen met je hart

Hoe werkt inspiratie? Het gebeurt in je brein, in je hart. Je ziet iets in een flits, je slaat het op in je onderbewuste. En na een lange weg van schetsen, ploeteren en opnieuw beginnen, weet je ineens: dit is het goede logo, dit is het beeld dat past bij deze opdrachtgever! En hoe je tot deze uitkomst gekomen bent, dat blijft een bijzondere vraag. Wie weet hebben de makers van deze logo's elkaar ergens gekruist in hun zoektocht naar een liefdevol beeldmerk.




Liefde voor natuur

18.08.2014 | Liefde voor natuur

De vakantie zit er weer op. Sardinië is een paradijs met een prachtige natuur. Ik laad weer op door goed naar mijn lichaam te luisteren en de wind op mijn huid te voelen. Overal zag ik harten: in de wolken, de stenen, de meloen. Is het mijn geoefend oog? Is het liefde?




Een heldere boodschap

06.02.2014 | Een heldere boodschap

Ieder seizoen bedenk ik samen met Sonnevelt Opleidingen een campagne om de nieuwe opleidingen onder de aandacht te brengen. De uitdaging is om binnen de huisstijl, telkens weer iets nieuws te bedenken en toch de herkenbaarheid te waarborgen. De bloem van het logo is inmiddels zo herkenbaar dat ik het aandurfde om de typografie eens weg te laten uit de advertentie. Het resulaat is een helder grafisch beeld. Op deze pagina vol drukke adverenties krijgt het juist extra aandacht: een heldere boodschap.




Website Huysmuseum

28.09.2013 | Website Huysmuseum

In samenwerking met Rogier Westerink van Quodsion én cliënten van het GGZ maak ik deze week een start met het ontwikkelen van een website voor het Huysmuseum. Het GGZ wil met dit museum de onbekende wereld van de psychiatrie toegankelijker maken. Dat doet ze met exposities over de geschiedenis van de psychiatrie én beeldende kunst. Elsie (portret), een cliënte van lang geleden, leidt je rond op de zolders van het mooie oude gebouw.




Design for Change

29.04.2013 | Design for Change

Kiran Sethi, studeerde aan het Nationaal Instituut of Design in India. Zij bedacht een nieuw eductief systeem om kinderen enthousiaster te maken om te leren. Met succes! Zie liet kinderen nadenken over problemen van de 21ste eeuw. Zij kwamen met briljante ideeën. In slechts drie jaar verspreidde dit systeem, deze beweging, zich over de hele wereld.

Kiran Sethi is een van de spreker op de conferentie 'What Design Can Do' in Amsterdam. Ik verheug me erop haar te horen en te zien.




Honey & Bunny

19.03.2013 | Honey & Bunny

"Eten is veel meer dan voeding. Wij accepteren zonder te denken dat we drie keer per dag iets eten wat iemand anders heeft ontworpen. We willen dit mensen laten zien, zodat ze kunt kiezen wat ze willen eten. Er zijn wel 100 ongeschreven regels over voeding, maar niemand vraagt zich af waarom."




Paula Scher

12.03.2013 | Paula Scher

Paula Scher. Wat een boeiend mens. Wat anderen niet durven, stelt zij voor. Ze presenteerde dit ontwerp voor de gevel van een theater. Wat er binnen gebeurt, mag je buiten zien. Ze mocht het ontwerp uitvoeren, na eerst voor gek te zijn verklaard. Haar geloof is zo sterk, dat ze haar opdrachtgevers weet te overtuigen.




What Design Can Do

05.03.2013 | What Design Can Do

De internationale conferentie 'What Design Can Do' is terug! Een conferentie over de impact van ontwerpen. Ontwerpers van verschillende disciplines komen bij elkaar voor inspiratie. Met verbluffende resultaten. Vorig jaar zag ik hoe de architecten van Febrik oplossingen bedachten voor een speelplek in Libanon, met weinig geld en weinig ruimte. Hoe Alphadi, een Nigeriaanse modeontwerper, een modeshow in de woestijn organiseerde en hiermee tijdelijk de oorlog in zijn land tot rust bracht. Hoe landschapsarchitect Piet Oudolf parken en tuin aanlegt en ons wil laten herinneren aan de natuur. Honey & Bunny gaven een andere kijk op onze voeding. Op 16 en 17 mei 2013 dompel ik me wederom onder in de inspirerende wereld van ontwerpers.




Eco-font

23.10.2012 | Eco-font

We printen al veel minder tegenwoordig. Toch moet het soms. Het Eco-font is een lettertype dat zo ontworpen is dat de er minder toner nodig is. Dat kan doordat er kleine gaatjes in de letters zijn gemaakt, waardoor het oppervlak dat anders toner zou gebruiken verkleind wordt. Dat scheelt zo'n 25% toner én de leesbaarheid wordt niet aangetast. Een prachtig idee.




Saving Food From The Fridge

03.10.2012 | Saving Food From The Fridge

Jihyun Ryou ontwierp een bewaarsysteem voor groente en fruit: bakjes van hout waarin je alles goed kunt blijven zien en voorkomt dat iets achterin een koelkast wegrot. In de bakjes zit zand waarin je de groente rechtop kunt zetten, net zoals ze op het land stonden. Door er af en toe wat water bij te doen, is het langer houdbaar. En zo spaar je ook nog eens energie.




Logo Stedelijk Museum

03.10.2012 | Logo Stedelijk Museum

Het idee van mijn blog is eigenlijk om er positieve plaatjes en teksten achter te laten. Om mijn bezoekers te laten zien wat ik zie, wat mij raakt. Toch kan ik het niet laten om het nieuwe logo van het Stedelijk Museum onder de aandacht te brengen.

Het logo maakt mij niet blij. Ook niet boos. Het brengt mij in verwarring en ik vind het lastig om het serieus te nemen. De ruimte tussen de letters, de leesbaarheid, de kinderlijkheid. Het doet me denken aan het sprookje "De nieuwe kleren van de keizer". Het laatste woord is er nog niet over gezegd.




Groeten uit A

14.09.2012 | Groeten uit A

Op een klein eiland aan de westkust van Noorwegen, ligt een oud vissersdorpje met de naam A. A betekent in veel Noorse dialecten (net als in het Zweeds en het Deens) 'rivier'. Wij kennen het in Nederland ook: de Aa. Dit bord schijnt al verschillende keren gestolen zijn. De A, mijn favoriete letter. De groeten uit (hilsen fra) A.